همه چیز درباره کامیون ماک
ماک نام برند شرکت صنایع سنگین آمریکایی می باشد و از زیر مجموعه های شرکت ولوو محسوب می شود این شرکت امروزه در زمینه صنعت تولید کامیون فعالیت دارد تاسیس این شرکت به سال 1900 باز می گردد که توسط جک , آگوستوس و ویلام ماک با عنوان شرکت برادران ماک در بروکلین , نیویورک تاسیس شد اما در سال 1990 شرکت رنو ماک را خریداری و در بخش صنایع سنگین رنو تراکس را تاسیس نمود حدود 11 سال بعد شرکت سوئدی ولوو تمامی سهام رنوتراکس را خریداری و هو اکنون نیز تحت مالکیت این شرکت سوئدی می باشد در ادامه به همه چیز درباره کامیون ماک مانند تاریخچه, نشان تجاری , ورود ماک به ایران, مشخصات ماک های قدیمی وانواع مدل های این ماشین می پردازیم .
- تاریخچه ماک
- نشان تجاری ماک ها
- ورود ماک ها به ایران
- مشخصات فنی ماک های قدیمی
- انواع ماک ها در ایران
همه چیز درباره مینی لودر
تاریخچه ماک
در سال 1890 در شرکت کالسکه واگن سازی فالسن بری مشغول به کار شده و در سال 1893 همراه برادرش اگوست آن را خریداری می کنند همچنین برادر دیگر آنها با نام ویلیام ماک که در زمینه واگن سازی فعالیت داشت به آنها پیوست آنها با دقت بالا بر روی ساخت واگن به فعالیت خود ادامه دادند در آن دوران موتور های برقی نیز به تازگی اختراع شده بود که جذابیت و دوره ای شگرف برای این سه وجود آمد .
نشان تجاری ماک
نشان تجاری شرکت ماک بولداگ یا سگ نر نام دارد و از سال 1921 در شکل های مختلف بر روی کاپوت و درب کامیون ماک نصب و اجرا شد .
ورود ماک به ایران
ورود این کامیون به ایران به دهه های 1930 و 1940 باز می گردد و هنوز نیز تعدادی از این ماشین ها در جاده های ایران در مدل 1941 دیده می شوند واردات این ماشین پس از سال 1359 خورشیدی بسیار محدود شد .
مشخصات فنی ماک قدیمی
از معروفترین و قدیمی ترین این ماشین ها کامیون های سری R ماک ها می باشد که در ادامه به مشخصات آن می پردازیم .
- سیتم ترمز , دیسکی
- بخاری توربو شارژر بدون اینترکولر
- مجهز به گیربکس , دارای دو مدل 24 دنده و 18 دنده
- جریان برق , 12 ولتی
- فنربندی عقب و جلو فنر شمش با کمک فنر
- استاندارد آلایندگی ,euro2
- مجهز به گیربکس فایبر گلاس
انواع ماک در ایران
ماک های جنگی ساده
این نوع دارای کابینی بسیار ساده و گلگیرهای ان شبیه ماک سری E , A میباشد .
ماک های جنگی تخم مرغی
این مدل به سری B شناخته شده و دارای کابین و گلگیر تخم مرغی شکل است .
ماک دماغ دار سری R
این نوع در دو مدل ایرانی و خارجی و دارای دستگاه مولد و انتقال قدرتی شبیه به ماک سری F است .
ماک های دماغ دار RD
ماک های این سری دارای کابینی شبیه به نوع R کاپوت آن از نوع اکسل جلو و شبیه به نوع CH است .
ماک های سکته ای سری DM
کابین این محصول شبیه به سری R خارجی و کاپوتی ساده دارند و برای دسترسی به موتور باید دریچه های کنار کاپوت را بالا زد .
ماک های سکته ای سریU
کابین این نوع کنار سمت راننده است کابین و کاپوت شبیه به نوع سری R و کابوت از نوع بلند شونده می باشد .
ماک بی دماغ سری WR
این محصول به cruise Liner شناخته شده , به دلیل وارد شدن توسط سازمان مخابرات به ماک مخابراتی نیز شناخته می شود .
ماک های بی دماغ سری MH
این نوع ماشین به Ultra Liner شناخته شده و به دلیل ورود آن توسط سازمان مترو به ماک مترویی شهرت پیدا کرد .دستگاه انتقال قدرتی و مولد آن شبیه به سری RW است .
ماک های دماغ دار سری RW
این دستگاه به Super Liner شناخته شده و دارای کابینی شبیه به نوع Rاست اما کاپوت آن کمی کشیده تر است همچنین از دستگاه مولد و انتقال قدرتی شبیه به MH برخوردار است .
ماک های دماغ دار سری CH
این دستگاه با نام Fleet Liner شناخته می شود و در ایران با نام ماک دلفینی شهرت دارد .
ماک های دماغ دار سری CX
این نوع با نام Vision معروف بوده و تعداد آن در بازار ایران محدود است .
ماک های بی دماغ سری MC/MR
این نوع نیز در تعداد محدودی در ایران هستند و کاربرد معدنی دارند .